Usability – praktyka czy teoria?

12 paź 2010 - pawel.salek

dodajdo.com

Czym jest właściwie usability i czy warto się tym w praktyce zajmować?

Wprowadzenie

Na prośbę zaprzyjaźnionej firmy przeprowadziliśmy analizę jej strony internetowej pod kątem pozycjonowania. Choć strona ta nie powalała interfejsem i grafiką, jej budowa była zgodna z deklarowanym standardem. Google nie zgłaszało żadnych błędów. Ranking wskazywał, że strona ta znajduje się w TOP-5 dla większości wymaganych fraz.

Problem

Wygląd strony przedstawiał się następująco:

Wygląd strony przed poprawkami

Wygląd strony przed poprawkami

Statystyki strony wskazywały na dość wysoki współczynnik odrzuceń (ok. 53%) oraz niewielki przelicznik strony/odwiedziny (rzędu 2).

Postawiliśmy hipotezę, że powodem takich statystyk jest źle przemyślany „system” menu, które mogło zostać niezauważone. Postanowiliśmy przenieść menu na górę strony oraz wprowadziliśmy dodatkowe kilka zmian kolorystycznych, dzięki którym strona zyskała na estetyce. Zrezygnowaliśmy z rozciągniętego layoutu i przeorganizowaliśmy stronę do pionowego, klasycznego układu. Rezultatem tych działań jest następujący wygląd strony głównej:

Nowy wygląd strony

Nowy wygląd strony

Efekty

Efekty mówią same za siebie:

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń

Współczynnik strony/odwiedziny

Współczynnik strony/odwiedziny

Współczynnik odrzuceń niemal natychmiast zmalał poniżej 20%, zaś ilość oglądanych podstron na pojedyncze odwiedziny wzrosła do ok 10.

Wniosek

Usability nie jest tylko modnym hasłem. Radzimy to przemyśleć każdemu, kto planuje zajmować się / zlecić branżą www.

Kategoria know how | Komentarze są wyłączone

Komentarze zostały zamknięte.